1 min

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat het voor de Nederlandse consument steeds gewoner wordt om een Sim Only-abonnement af te sluiten bij telecomproviders. In het derde kwartaal van 2013 lag het percentage nog op 34 procent, een jaar later is dat 43 procent.

De consument kiest steeds vaker voor een Sim Ohly-Abonnement en koopt dus op eigen houtje een losse telefoon of blijft een toestel gebruiken dat al in het bezit was. Volgens Telecompaper sluit 59 procent van de klanten hun Sim Only-abonnement via het internet af, 26 procent doet dat in een winkel. Wat de overige 15 procent doet is onduidelijk.

Bij het uitzoeken van een provider let 42 procent van de mensen als eerste op de prijs. 24 procent kijkt naar het aanbod van toestellen, terwijl 18 procent bekijkt hoe goed het telecomnetwerk van de provider is. Daar de meeste mensen kijken naar de prijs is het niet verwonderlijk dat no-nonsense providers steeds meer terrein winnen.

Vodafone en T-Mobile zijn nog wel de grootste partijen, maar inmiddels zit 40 procent van de consumenten bij een prijsvechter zoals Ben, Hollands Nieuwe, Tele2, Telfort, Simpel of Simyo. De traditionele grote providers (KPN, T-Mobile en Vodafone) ondervinden ook steeds meer last van de prijsvechters, zo krimpt het klantenbestand van de providers steeds verder in.

Voor het onderzoek heeft Telecompaper 12.000 Nederlanders van 18 tot 80 jaar oud gevraagd naar hun mobiele aansluiting.