Adverteerders jagen volgens BMW op gebruikersdata uit slimme auto’s

Volgens autofabrikant BMW zijn er verschillende adverteerders die maar wat graag gebruikersgegevens vanuit slimme auto’s in handen willen krijgen. BMW wijst al die verzoeken tot op heden van de hand, maar of andere fabrikanten dat ook doen is maar de vraag.

Adverteerders kunnen veel over je te weten komen als ze beschikken over gegevens vanuit je auto die met internet verbonden is. Waneer zit je in de auto? Hoeveel inzittenden zijn er? Waar ga je naar toe? Waar stop je om wat te eten? Wat voor muziek luister je? Het zijn zomaar wat dingen die uit de vastgelegde gegevens zijn af te leiden. Op basis van de bevindingen zijn dan weer gerichte advertenties te maken.

BMW heeft bij monde van Ian Robertson, een topman van het bedrijf, laten weten dat het alle verzoeken tot nu toe heeft geweigerd. Ook technologiebedrijven zouden de gegevens volgens Robertson graag willen hebben, maar het is onduidelijk welke partijen dit zijn. In 2014 werd duidelijk dat autofabrikanten juist samenwerken aan een overeenkomst om dergelijke gegevens niet te delen met andere partijen.