2min

Volgens de marktanalisten van Canalys zijn er in 2014 in totaal 4,6 miljoen smartbands en smartwatches verscheept. Daarvan waren er 720.000 voorzien van Android Wear. De populairste smartwatch is de Moto 360 en de populairste smartband is de Mi Band van Xiaomi.

Veel fabrikanten zijn in de markt van de wearables gestapt en het succes is zeer wisselend. Motorola heeft met de ronde Moto 360 (review) in elk geval flink wat indruk weten te maken, dat bedrijf heeft volgens de marktanalisten van Canalys de populairste smartwatch van 2014 gemaakt. De populairste smartband is van het Chinese Xiaomi, dit is een erg goedkope smartband die hier helaas nooit is verschenen, maar waarvan er wel 1 miljoen over de toonbank zijn gegaan.

Een andere speler die het goed heeft gedaan is Pebble, dat bedrijf wist sinds de introductie in 2013 zo’n 1 miljoen exemplaren te verkopen. Samsung heeft ook goed zijn best gedaan op de markt van de wearables met maar liefst zes modellen in 2014. De meeste waren voorzien van het Tizen-besturingssysteem, maar Samsung heeft ook een Android-wear device uitgebracht. Daarmee is Samsung een van de populairdere merken, maar het mag duidelijk zijn dat de markt nog in de kinderschoenen staat.

Canalys verwacht enorm veel van de Apple Watch die in april moet verschijnen. Veel analisten verwachten dat Apple in 2015 direct marktleider zal worden met de Apple Watch en er zo’n 20 tot 25 miljoen stuks verkocht zullen worden. Of dat ook gaat gebeuren is natuurlijk de grote vraag, voor Apple is het in elk geval een heel belangrijk moment want het is het eerste product dat niet door Steve Jobs in de markt wordt gezet.