Google gaat samen met telecomproviders concurrentie aan met Apple Pay

Google heeft overeenkomst gesloten met drie grote Amerikaanse telecomproviders. AT&T, T-Mobile en Verizon Wireless gaan op alle Amerikaanse Android-toestellen Google Wallet voor installeren. Daarnaast koopt Google de Softcard-technologie van de drie providers, daarmee is het mogelijk om mobiele betalingen te doen via de providers.

Google heeft Apple Pay flink zien groeien de afgelopen tijd en dat is ze ongetwijfeld een doorn in het oog. Afgelopen vrijdag schreven we al dat Google druk bezig is met een nieuwe versie van Google Wallet. Het lijkt erop dat die versie niet lang meer op zich laat wachten nu er een overeenkomst is gesloten met de telecomproviders.

Google Wallet biedt gebruikers de mogelijkheid om eenvoudig met hun telefoon te betalen in veel Amerikaanse winkels net zoals met Apple Pay het geval is. Daarnaast heeft Google technologie van Softcard overgenomen maar het lijkt er niet op dat Softcard is ingelijfd door Google of dat het personeel van Softcard nu bij Google aan de slag gaat. Wel lijkt hiermee het einde van Softcard dichtbij, een product dat net als Google Wallet eerder nog niet van de grond kwam.

Een van de redenen dat Google Wallet in de VS niet van de grond wilde komen was omdat de providers het geblokkeerd hadden omdat zij met Softcard een eigen mobiele betaaldienst wilde introduceren. Nu deze blokkade uit de weg is geruimd gaat Google een nieuwe poging wagen. Daarnaast is de distributie-overeenkomst ook erg belangrijk voor Google, dat de providers hebben beloofd om op elk Amerikaans Android-toestel Google Wallet voor te installeren. Samsung werkt namelijk aan een eigen betaaldienst en zal Google Wallet standaard niet willen installeren.

Later dit jaar zullen Apple, Google en Samsung gaan vechten om de portemonnee van de gebruiker te mogen spelen. De vraag is alleen of de gebruikers hier al klaar voor zijn. In Nederland zijn de betaaldiensten nog niet actief, mogelijk gaan de providers hier in de toekomst ook nog een rol in spelen. De meeste betaaldiensten zijn uiteindelijk gekoppeld aan een creditcard van de gebruiker en dat is een probleem voor de uitrol in Europa. Hier zijn creditcards veel minder populair en deelt de pinpas nog de lakens uit.