Aluminium-ion-accu’s binnen minuut opgeladen en lange levensduur

Onderzoekers van de Universiteit van Stanford hebben een nieuwe accu ontworpen die gebruik maakt van een anode van aluminium in plaats van lithium. Hierdoor kan de accu binnen een minuut worden opgeladen en is de levensduur vele malen hoger. Daarnaast zijn de accu’s niet langer brandgevaarlijk.

Een doorbraak is accutechnologie is broodnodig maar tot op heden is er nog geen accu in massaproductie gegaan die de huidige lithium-accu’s kan vervangen en zorgt voor een langere levensduur of sneller kan worden opgeladen. Daar moet binnenkort echt verandering in gaan komen en de nieuwe accu die de onderzoekers van Standford hebben ontwikkeld maakt een goede kans.

De onderzoekers hebben een aluminium-ion-accu ontwikkeld die gebruik maakt van een anode van aluminium en een kathode van grafiet. De accu biedt enkele grote voordelen ten opzichte van de huidige lithium-ion-accu’s, zo kan de nieuwe accu binnen één minuut volledig worden opgeladen. De accu kan 7500 keer worden opgeladen zonder capaciteit te verliezen, dit kan bij lithium-accu’s maar zo’n duizend keer. Doordat er geen gebruik meer gemaakt wordt van lithium zijn de accu’s ook niet langer brandgevaarlijk.

Voor mobiele producten zou dit betekenen dat de accuduur eenvoudig kan worden verlengt door ergens één minuut je apparaat bij te laden. Voor elektrische auto’s kan het bereik eenvoudig worden vergroot als er maar één minuut hoeft te worden gestopt om bij te laden. Ook voor vliegtuigen zoals de Dreamliner zouden de nieuwe accu’s voordelen hebben behalve een betere levensduur zijn de accu’s niet langer brandgevaarlijk.

Zoals bij alle nieuwe accu ontwerpen die we de afgelopen jaren hebben gezien heeft ook deze nieuwe accu nog een probleem dat moet worden opgelost. Het voltage is op dit moment nog te laag, de accu kan maximaal 2 volt leveren wat overeenkomt met een AA- of AAA-batterij. De meeste lithium-accu’s hebben een hoger voltage wat twee tot zes keer hoger ligt.

Het voltage kan worden verhoogd door de kathode te verbeteren. Hoe moeilijk dit is wordt niet helemaal duidelijk. Het is dan ook niet duidelijk wanneer deze accu in productie kan worden genomen. De onderzoekers zien dit als een nieuwe accu in zijn begindagen.