1 min

Telecompaper stelt op basis van eigen onderzoek dat inmiddels één op de tien Nederlanders een Netflix-abonnement heeft. Daarmee kijkt een groot deel van Nederland tegenwoordig naar streaming video on-demand wat ongetwijfeld weer ten kosten gaat van de kijkcijfers van normale televisiezenders.

Het onderzoek werd gehouden onder 6200 Nederlanders tussen de 12 en de 80 jaar. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat ruim één op de tien Nederlanders een abonnement heeft op Netflix, waarmee het bedrijf ook duidelijk marktleider is in Nederland. De grootste concurrent is Videoland, maar die dienst heeft ongeveer 100.000 abonnees, volgens Telecompaper heeft Netflix in Nederland 865.000 abonnees. Dat is overigens wel minder dan marktonderzoekbureau IHS beweerd, die stelden eind 2014 dat er in Nederland 914.000 Netflix-abonnees waren. Tot slot is er nog een verschil en dat is dat Telecompaper ook gebruikers meetelt die nog in hun proefperiode zitten of aan account-sharing doen, terwijl IHS die mensen zou hebben uitgesloten.

De enige die duidelijkheid kan geven over de cijfers is Netflix zelf en dat bedrijf laat niks los over het aantal abonnees dat het heeft per land. We kunnen voorzichtig stellen dat Netflix tegen een miljoen abonnees heeft in Nederland.