2min

Microsoft heeft tijdens de Ignote-conferentie voor IT-professionals ook bekendgemaakt dat Office 2016 zijn bestanden voortaan automatisch gaat opslaan in OneDrive. Het voordeel van het opslaan van bestanden in OneDrive is dat hierdoor meerdere mensen tegelijk een document kunnen bewerken. Wel moeten dan ook meerdere mensen toegang hebben tot het bestand of de map in OneDrive.

OneDrive is de cloudopslagdienst van Microsoft en bestaat inmiddels al jaren, ook is de integratie met jaren al aanwezig in bijvoorbeeld Office 2013. De integratie gaat echter een paar stappen verder in Office 2016, zodat Office beter gebruikt kan worden in bedrijven en organisaties waar teams moeten samenwerken.

Door alle documenten automatisch in OneDrive op te slaan kunnen ze ook direct beschikbaar worden gemaakt voor meerdere teamleden, daarnaast is het mogelijk om met meerdere gebruikers één document gelijktijdig te bewerken. Office zal de wijzigingen continu doorgeven aan de server zodat de andere gebruikers die het document bewerken dat ook realtime zien veranderen en niet hetzelfde stukje tekst gaan aanpassen.

De integratie van OneDrive gaat hiermee een stuk verder, maar de vraag is ook of bijvoorbeeld Dropbox dezelfde ondersteuning zal krijgen. Office biedt op dit moment wel ondersteuning voor Dropbox, maar of de integratie verder wordt uitgebouwd is onduidelijk. Het zal ongetwijfeld mogelijk blijven te kiezen voor Dropbox in plaats van OneDrive, maar de kans bestaat dat het gelijktijdig bewerken met meerdere personen dan niet meer mogelijk is.

Behalve het opslaan van Office-bestanden zullen ook e-mail bijlages worden opgeslagen in OneDrive, zodat je deze snel kan delen en doorsturen naar andere gebruikers zonder dat je steeds de bijlagen moet uploaden en downloaden.

Verder heeft Microsoft Skype for Business server gepresenteerd, de opvolger van Lync, hiermee is het mogelijk voor teamleden om intern te communiceren via instant messaging.