Lenovo stoomt door met verkoop pc’s, tablets, smarthpones en servers

Voor iedereen die Lenovo nog steeds ziet als een Chinees onbekend merk is het tijd om wakker te worden, de Chinezen komen eraan en op alle markten. Het bedrijf heeft zojuist de de resultaten van het gebroken boekjaar bekendgemaakt dat op 31 maart eindigden. Daarin komt naar voren dat ze marktleider zijn op de pc-markt en de derde positie bezetten op smartphone-, tablet- en servermarkt.

Lenovo heeft in korte tijd flinke sprongen gemaakt op de ICT-markt, deels door overnames maar ook deel door fors te investeren in nieuwe producten en marketingcampagnes. Dit heeft ertoe geleid dat het bedrijf nu marktleider is op de pc-markt, het bedrijf verkocht het afgelopen jaar 60 miljoen computers en is nu acht kwartalen (2 jaar) op rij marktleider. Bedrijven als Acer en Asus, Dell en HP hebben moeite om te concurreren met de Chinezen.

Met de overname van Motorola heeft Lenovo zijn positie op de smartphonemarkt in Europa en de Verenigde Staten ook flink verstevigd. Het bedrijf verkocht onder eigen naam als smartphones in China en diverse andere Aziatische landen, maar met Motorola erbij stijgt het volume flink. In totaal verkocht het bedrijf 76 miljoen smartphones, waarbij de cijfers van Lenovo over een heel jaar zijn geteld en die van Motorola slechts zes maanden, zolang is het bedrijf in Chinezen handen. Het mag duidelijk zijn dat Lenovo deze lijn wil gaan doortrekken en de doelstelling voor komend jaar ongetwijfeld hoger zal komen te liggen, waarschijnlijk richting de 100 miljoen. In het eerste kwartaal van dit jaar, Lenovo’s vierde kwartaal, verkocht het bedrijf 18,7 miljoen smartphones, een cijfer wat nog een beetje tegenvalt.

Het houdt echter niet op bij pc’s en smartphones, het bedrijf focust zich ook nog steeds op de verkoop van tablets en servers. In beide markten is het bedrijf goed voor de derde plaats, het afgelopen jaar verkocht het bedrijf 12 miljoen tablets en 600.000 servers.

Nu Lenovo de balans heeft opgemaakt komt het uit op een jaaromzet van 46,3 miljard dollar, wat 20 procent hoger is dan een jaar eerder. Lenovo is in elk geval goed op stoom om meer markten te veroveren en een fabrikant die zeker de moeite waard is om in de gaten te houden.