2min

Het afgelopen kwartaal is de omzet van BlackBerry opnieuw flink gedaald. In totaal daalde de omzet met een derde ten opzichte van het kwartaal een jaar eerder. De focus op software en enterprisediensten begint weliswaar zijn vruchten af te werpen maar de daling in smartphoneverkoop is nog steeds groter.

Het Canadese bedrijf wist uiteindelijk een omzet te realiseren van 658 miljoen dollar, tegen 966 miljoen dollar een jaar eerder. Een forse daling, maar als de cijfers worden uitgesplitst is te zien dat de verkoop van software en enterprisediensten meer dan verdubbeld is, tot 137 miljoen dollar. Het bedrijf zit dus wel degelijk op de goede weg om uit de problemen te komen.

Blackberry heeft de strijd op de smartphonemarkt verloren van Apple en Samsung, maar ook van iOS en Android. Het eigen mobiele besturingssysteem van BlackBerry heeft nooit meer kunnen aanhaken bij het grote publiek. Hierdoor liep de verkoop van de smartphones ook steeds verder terug. Inmiddels heeft BlackBerry besloten om nog maar enkele toestellen per jaar te introduceren en de hardware-activiteiten tot een minimum te beperken.

Uiteindelijk komt het resultaat uit op 68 miljoen dollar winst, maar dat is wel bereikt met wat boekhoudkundige aanpassingen want anders zou het bedrijf uitkomen op 28 miljoen dollar verlies.

De CEO van BlackBerry, John Chen, benadrukt bij de presentatie van de cijfers daar de toekomst ligt in de software, enterprise en technologie van BlackBerry en niet in het produceren van smartphones. De groei in softwarediensten zou elke verwachting van de analisten hebben overtroffen. BlackBerry wil later dit jaar naar verluidt een Android-toestel introduceren om aan te tonen dat hun software ook goed werkt op toestellen met het Android-besturingssysteem.