1 min

Microsoft heeft besloten de advertentieverkoop van zijn websites niet langer zelf te gaan doen. Alleen de zoekadvertenties rond Bing blijft Microsoft zelf verzorgen, alle andere worden uitbesteedt aan partners. AOL en AppNexus mogen de advertenties in verschillende landen gaan verzorgen.

Microsoft heeft met zowel AOL als AppNexus een overeenkomst gesloten voor 10 jaar en deze zal in 2016 in gaan. Microsoft zal 1200 arbeidsplaatsen gaan schrappen doordat de verkoop van advertenties in veel landen wegvalt, wel zullen zij een aanbod krijgen van AOL om een overstap te maken. AOL zal de advertenties in de Verenigde Staten en Canada gaan verzorgen, maar ook in enkele Europese landen waaronder Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Verder heeft AOL ook de landen Brazilië en Japan gekregen.

Alle andere Europese landen zullen worden voorzien van advertenties door AppNexus, dit is de grootste advertentie exchange ter wereld. AppNexus zal waarschijnlijk alleen geautomatiseerde verkoop van advertenties gaan doen, terwijl AOL waarschijnlijk ook advertentieproducten op maat zal verkopen.

De advertenties zullen vooral te zien zijn op MSN.com, de grootste website van Microsoft die voorzien is van advertenties. De advertenties in Bing blijft Microsoft wel zelf verkopen.

Het beleid van de CEO van Microsoft, Satya Nadella, is om het bedrijf vooral weer te laten focussen op de kernactiviteiten. Het verkopen van advertenties valt duidelijk niet onder de kernactiviteiten van het bedrijf. Vandaag werd ook al bekendgemaakt dat een groot deel van Bing Maps wordt verkocht aan Uber.