2min

Verschillende autofabrikanten hebben duidelijk gemaakt dat ze bang zijn van techbedrijven als Apple en Google. De meeste fabrikanten hebben inmiddels met beide techbedrijven gesproken, Apple wil CarPlay en Google Android Auto in zoveel mogelijk voertuigen aanbieden. Hiervoor is wel medewerking nodig van de autofabrikanten.

Veel autofabrikanten hebben inmiddels toegezegd dat ze ondersteuning zullen gaan bieden voor Apple’s CarPlay en Android Auto, maar de techbedrijven willen meer, ze willen ook toegang tot de data van de auto. Informatie zoals hoe hard er wordt gereden, geremd, de afstand tot de bestemming, de hoeveelheid benzine in de auto, de prestaties van de motor en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dat soort informatie willen de bedrijven ook graag hebben zodat ze de bestuurder beter van dienst kunnen zijn, de autofabrikanten doen er echter alles aan om die informatie geheim te houden voor Apple en Google.

De komende jaren zullen steeds meer auto’s voorzien gaan worden van een eigen internetverbinding en hierdoor wordt het mogelijk om deze autodata te gaan verzamelen. Als je de data in handen hebt van honderdduizenden auto’s kan je daar vervolgens analyses op loslaten en veel geld mee verdienen. Dat is iets waar Apple en Google ongetwijfeld interesse in zullen hebben, voornamelijk Google, maar waar de autofabrikanten niet aan willen meewerken.

De autofabrikanten willen die data namelijk zelf gaan verzamelen en zelf ten gelden gaan maken. Hoe ze dat moeten gaan doen weten ze op dit moment nog niet, maar ze zijn enorm bang dat een derde partij zoals Google met die informatie gaat lopen. De mogelijkheden met dit soort data zijn namelijk enorm uitgebreid, met de juiste analyses kan een verzekeraar bijvoorbeeld een betere inschatting maken van het rijgedrag, maar ook fileproblemen kunnen mogelijk effectiever worden opgelost. Er zou zelfs reclame aangeboden kunnen worden als je rond etenstijd in de buurt van een wegrestaurant komt.

De autofabrikanten hebben al duidelijk gemaakt aan Apple en Google dat ze zo min mogelijk informatie willen delen. Daarmee kunnen de techgiganten straks alleen navigatie en entertainmentdiensten aanbieden in de auto. Al zullen ze in de toekomst mogelijk proberen om toch meer informatie te verzamelen.