BlackBerry overweegt Apple-strategie met 1 a 2 toestellen per jaar

BlackBerry’s nieuwe strategie is veel meer gericht op software en mobiele beveiligingsproducten en veel minder op het uitbrengen van nieuwe hardware, toch is het voor BlackBerry van belang dat het af en toe met nieuwe modellen op de markt komt. Het bedrijf overweegt nu de Apple-strategie met 1 a 2 nieuwe toestellen per jaar.

BlackBerry heeft deze week opnieuw bekendgemaakt dat er banen geschrapt gaan worden bij het Canadese bedrijf. De nieuwe strategie is veel meer gericht op software en beveiligingsproducten en minder op hardware. Mensen die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van nieuwe smartphones moeten dan ook vrezen voor hun baan. Helemaal afscheid zal BlackBerry nooit nemen van het maken van smartphones, omdat het toch moet aantonen dat hun producten goed werken op smartphones. Dat werkt het beste door met voorbeeld producten te komen. Wel wil het bedrijf het aantal producten terugschroeven naar één of twee per jaar.

De CEO van BlackBerry, John Chen, stelt dat het bedrijf voorheen gemiddeld zo’n 4 toestellen per jaar maakte en dat dat er niet meer in zit. In plaats daarvan zal het bedrijf nog maar één of twee toestellen gaan maken. De grote vraag is even of dat dan Android-toestellen zullen zijn of echte BlackBerry-toestellen. Het bedrijf werkt namelijk al enige tijd aan een eigen Android-smartphone.

BlackBerry maakte bekend dat het in het eerste kwartaal 1,1 miljoen smartphones heeft verkocht, dat aantal is op dit moment redelijk stabiel. De focus van de software is echter om deze ook geschikt te maken voor andere mobiele platformen zodat de beveiligingsproducten ook daarvoor kunnen worden verkocht. Vandaar dat er ook een Android-smartphone in ontwikkeling is. Grote vraag is dan meteen hoe houdbaar het eigen BlackBerry-besturingssysteem is in de toekomst. BlackBerry zou ook overwegen om bedrijven licenties te verlenen om BlackBerry-toestellen op de markt te brengen, het Chinese Foxconn zou daar naar verluidt wel oren naar hebben.

BlackBerry is niet de enige die het aantal smartphones aan het terugdringen is. Ook Microsoft, Sony en zelfs Samsung hebben besloten om minder toestellen per jaar te gaan uitbrengen om de kosten terug te dringen en de winst te verhogen. De focus komt steeds meer te liggen op kwaliteit dan op kwantiteit.

Chen laat verder weten dat alle investeringen die het bedrijf doet tegenwoordig te maken hebben met software en beveiliging. BlackBerry doet ook weer overnames om de producten en beveiliging te verbeteren. Het afgelopen jaar heeft het bedrijf zo’n 100 miljoen dollar daarom geïnvesteerd.