Ziggo vertraagt uitrol ipv6 om problemen te voorkomen

Ziggo heeft de uitrol van ipv6-adressen vertraagd omdat er mogelijk problemen zijn opgetreden bij de laatste grote uitrol naar klanten. Gebruikers zouden ineens problemen hebben met hun internetverbinding, om problemen te voorkomen en de oorzaak te kunnen vinden wordt nu gewerkt met veel kleine batches.

Ziggo heeft de uitrol van ipv6 niet gestaakt, wel is een laatste uitrol teruggedraaid en wordt deze nu in een lager tempo met minder adressen tegelijk uitgerold. Na de vorige uitrol kreeg de helpdesk ineens veel meer klachten van mensen met internetproblemen. De oorzaak daarvan is nog niet volledig vastgesteld maar de uitrol van ipv6 leek daarmee te maken te hebben. Daarom heeft Ziggo de uitrol nu vertraagd, in de hoop de problemen eerder te ontdekken en op te lossen.

Stoppen doet Ziggo in elk geval niet met de uitrol want de overstap naar ipv6 is gewoon nodig om op de toekomst voorbereid te zijn. Op dit moment krijgen pas een klein deel van de oude Ziggo-klanten een ipv6-adres. Ze moeten namelijk ook beschikken over een modem dat ipv6 ondersteund. De oude en voormalige UPC-klanten volgen later, in de toekomst zal Ziggo ook de verouderde modems bij klanten gaan vervangen.

De huidige ip-adressen waar iedereen gebruik van maakt zijn zogenaamde ipv4-adressen en deze zijn al geruime tijd op in Europa. In de Verenigde Staten zijn ze recent ook helemaal opgeraakt. De adressen zijn nu schaars en op termijn zal het vrijwel onmogelijk worden om nog aan een ipv4-adres te komen. Daarom wordt nu langzaam de overstap naar ipv6 ingezet. Hiervan zijn veel meer adressen beschikbaar en deze lijken op dit moment niet op te kunnen raken. De overstap naar ipv6 gaat overigens wel extreem traag, deze weg is tien jaar geleden al ingeslagen, maar een grote provider als Ziggo begint er dus nu pas mee.