2min

Samsung heeft het afgelopen kwartaal opnieuw minder smartphones verkocht, hoewel de Galaxy S6 en Galaxy S6 Edge prima verkopen zijn het vooral de oudere en goedkopere smartphones die minder worden verkocht. Samsung heeft besloten een kleine strategie aanpassing te doen en gaat zijn vlaggenschip goedkoper maken.

Samsung ziet de totale verkoop van zijn smartphones weliswaar dalen, de gemiddelde prijs per verkochte smartphone is gestegen. Dat betekent dat de duurdere high-end smartphones het goed doen, waaronder de Galaxy S6, maar dat de goedkopere smartphones steeds slechter verkopen.

Als we naar de huidige markt kijken dan zien we dat Apple en Samsung een sterk portfolio hebben aan de bovenkant van de markt. In het goedkopere en middensegment zijn beide merken minder sterk vertegenwoordigd en is de concurrentie dan ook een stuk groter.

Samsung heeft besloten de prijzen van zijn vlaggenschip te gaan verlagen om zo de verkoop verder te stimuleren. Grote vraag is alleen hoe groot de prijsdaling gaat worden, want daaruit moet blijken of Samsung bijvoorbeeld gaat concurreren met toestellen in het midrange-segment.

Verder staat Samsung op het punt om twee nieuwe vlaggenschepen te introduceren, medio augustus zal Samsung de Galaxy Note 5 en de Galaxy S6 Edge Plus gaan presenteren. Deze toestellen beschikken beide over een scherm van 5,7 inch en zullen ongetwijfeld de verkopen van Samsung een flinke boost gaan geven. Die toestellen komen waarschijnlijk beschikbaar voor een prijs vanaf 699 euro, waardoor Samsung de Galaxy S6 rustig 100 of 200 euro goedkoper kan maken. Op dit moment heeft Samsung ook een actie lopen waarbij je 100 euro retour krijgt van het bedrijf bij aanschaf van een Galaxy S6.

De winst van Samsung daalde uiteindelijk met 8 procent in verhouding tot hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Het was alweer de vijfde daling op rij en daarom zijn de strategie aanpassingen voor Samsung Mobile ook niet onverstandig. De halfgeleiderdivisie van Samsung heeft een goed kwartaal achter de rug, er is steeds meer vraag naar ddr4-geheugen, SSD’s en 14nm-processoren.

Op de moeizame televisiemarkt wist Samsung minder televisies te verkopen, maar wel veel duurdere modellen, waardoor de winst uiteindelijk toch omhoog ging. De komende periode wil Samsung meer betaalbare televisies gaan verkopen met een Ultra HD-resolutie en een gebogen scherm.