2min

Spotify moet waarschijnlijk het gratis aanbod gaan beperken onder druk van de muziekindustrie. Het bedrijf moet binnenkort nieuwe licentiecontracten gaan afsluiten met de platenmaatschappijen en die gaan nieuwe eisen stellen. De muziekmarkt is de afgelopen jaren flink veranderd en nieuwe partijen zijn toegetreden. Waarschijnlijk moet Spotify de mogelijkheid gaan bieden aan artiesten om nummers alleen beschikbaar te stellen aan premium-abonnees.

Spotify moet voor 1 oktober nieuwe overeenkomsten sluiten met een aantal grote platenmaatschappijen, het bedrijf zal zelf ongetwijfeld ook nieuwe eisen op tafel leggen, zo is het bedrijf al enige tijd bezig met een nieuwe videodienst. Waarschijnlijk wil Spotify ook de rechten om muziekvideo’s aan te bieden.

De platenmaatschappijen willen waarschijnlijk het gratis aanbod van Spotify aan banden leggen en de keuze hebben om nummers beschikbaar te stellen aan alle abonnees of alleen aan premium-abonnees. Spotify biedt op dit moment twee abonnementen, een gratis abonnement waarbij de muziek wordt onderbroken door reclames en een premium-abonnement dat 9,99 euro per maand kost en reclamevrij is. De inkomsten die artiesten krijgen uit gratis geluisterde nummers is veel lager dan muziek die geluisterd is door een premium-abonnee.

Artiesten als Taylor Swift hebben besloten om hun muziek niet langer aan te bieden op Spotify tot de mogelijkheid verschijnt om muziek alleen aan te bieden aan gebruikers die betalen voor de dienst. Hoewel Spotify dat absoluut niet ziet zitten lijkt het weinig keuze te hebben. De vraag is hoe goed Spotify kan onderhandelen met de platenmaatschappijen en wie er uiteindelijk als winnaar uit de bus komt.

Spotify heeft de afgelopen jaren bewezen dat het met het gratis abonnement wel veel abonnees op termijn weet te converteren naar betaalde gebruikers. Of die conversie hoger wordt als een deel van de muziek alleen betaald te beluisteren is, is onduidelijk. Uiteindelijk valt of staat dat met de hoeveelheid muziek die gratis beschikbaar blijft in combinatie met reclame. Als de drie grootste platenmaatschappijen direct alle muziek schrappen uit het gratis abonnement, dan heeft dat model geen bestaansrecht meer. Als het gaat om een select aantal artiesten of als de meeste albums wel gratis beschikbaar blijven kan het mogelijk ook werken. Binnen twee maanden zal duidelijk worden hoe de toekomst van Spotify eruit ziet.