2min

LG Display gaat diep in de buidel tasten om de komende jaren marktleider te worden op de OLED-markt, het bedrijf investeert maar liefst 7,6 miljard euro in de ontwikkeling van OLED-schermen voor televisies, tablets, smartphones en wearables. Daarmee moet de volgende generatie buigbare OLED-schermen een feit worden.

LG Display gaat momenteel nek-aan-nek met aardsrivaal Samsung bij de ontwikkeling van OLED-schermen. Samsung heeft besloten voorlopig geen nieuwe OLED-televisies te produceren omdat de yields te laag zijn en het simpelweg nog te duur is om OLED in massaproductie te nemen voor televisies. Daarmee is LG de enige fabrikant met hoogwaardige OLED-televisies. Op de mobiele markt is het echter een ander verhaal, daar is Samsung zeer dominant aanwezig en LG’s grootste concurrent.

LG Display heeft het afgelopen jaar zijn aandeel met 34 procent zien dalen, voornamelijk omdat de LCD-markt terugloopt. OLED is duidelijk de toekomst voor smartphone en wearables, ook is duidelijk dat Apple de overstap wil maken naar OLED, een bedrijf dat grote aantallen schermen afneemt. LG gaat daarom flink investeren in OLED, in totaal 10 biljoen WON wat omgerekend neerkomt op 7,6 miljard euro.

Door deze investeringen te doen hoopt LG Display veel betere maar ook goedkopere en flexibelere OLED-schermen te kunnen produceren. Verder hoopt het bedrijf ongetwijfeld een voorsprong te kunnen nemen in de televisiemarkt op Samsung en op de mobiele markt stevig de concurrentie aan te gaan. Apple lijkt voor komend jaar gekozen te hebben voor Samsung-schermen, maar het bedrijf uit Cupertino staat erom bekend elk jaar opnieuw zijn inkoopbeleid te heroverwegen.