2min

Tijdens de IFA in Berlijn zijn we in gesprek gekomen met het bedrijf Gogo, Gogo biedt op dit moment internet aan op een groot aantal binnenlandse in de Verenigde Staten. Het bedrijf wil nu zijn vleugels verder uitslaan en het Europese continent veroveren. Komend jaar stelt het bedrijf flink te gaan groeien in Europa.

Gogo heeft in de Verenigde Staten inmiddels meer dan 6000 vliegtuigen voorzien van internet, verdeeld over tien vliegtuigmaatschappijen. Gogo stelt dat er meer dan 55 miljoen internetsessies in een vliegtuig zijn geweest middels Gogo. Wat Gogo doet is bovenop het vliegtuig twee ronde en platte schotels installeren, deze maken verbinding met satellieten en leveren de internetverbinding in het vliegtuig.

De eerste versie had een maximale capaciteit van 7 Mbit voor het gehele vliegtuig, niet erg veel, maar wat voor e-mails sturen en een presentatie bekijken net voldoende. Inmiddels is er een nieuwe versie en worden vliegtuigen voorzien van een 70 Mbit-verbinding. Het bedrijf realiseert zich dat dit nog niet voldoende is en hoopt volgend jaar opnieuw een snellere versie te kunnen presenteren. Om de verbinding toch acceptabel te houden tijdens de vlucht worden bepaalde diensten geblokkeerd, videodiensten zoals HBO, Hulu en Netflix zijn niet beschikbaar.

Zeker voor zakenreizigers is het hebben van internet tijdens een vlucht een groot pluspunt, op deze manier kunnen zij gewoon doorwerken. Gogo liet weten dat voor de gemiddelde binnenlandse vlucht in de Verenigde Staten 20 dollar wordt betaald om toegang te krijgen tot het internet. Reizigers die voorbereidt vertrekken kunnen online bij Gogo voor 16 dollar een kaartje kopen waarmee ze 24 uur toegang krijgen. Voor de frequente reiziger (frequent flyers) is er een abonnement van 59,95 dollar per maand, waarmee men onbeperkt toegang krijgt tot het internet.

Het is een duidelijk begin van het uitrollen van het internet naar vliegtuigen en nu Gogo zich gaat richten op Europa zal dit mogelijk in een stroomversnelling komen. Het bedrijf kon op dit moment alleen aankondigen dat Virgin Atlantic gebruik gaat maken van Gogo. Uiteraard hebben we ook geïnformeerd naar AirFrance-KLM, die hebben al wel regelmatig interesse getoond en spreken ook regelmatig met Gogo op beurzen en evenementen maar de knoop is nog niet doorgehakt.

Voor het aanbieden van internet dient de luchtvaartmaatschappij 500.000 dollar per vliegtuig te investeren, dat is nodig om de apparatuur op het vliegtuig te installeren. Het is overigens geen weggegooid geld want de inkomsten die worden gehaald uit de verkoop van internettoegang aan reizigers wordt met de luchtvaartmaatschappij gedeeld. Delta, een van de Amerikaanse partners van Airfrance-KLM, heeft inmiddels alle vliegtuigen voorzien van Gogo.