2min

Nu de techgiganten hun focus langzaam verplaatsen naar de auto-industrie begint die zich ook te roeren. Niet alle autofabrikanten zijn blij met de komst van de techgiganten in hun markt. Zo gaat Daimler, het moederbedrijf van onder andere Mercedes Benz, geen auto’s ontwikkelen voor Apple of Google.

De CEO van Daimler, Dieter Zetsche, laat aan The New York Times duidelijk weten hoe hij erover denkt: "Wij zijn niet van plan om de Foxconn voor Apple te worden", hij vervolgt "Het belangrijkste voor ons is dat het brein van de auto, het besturingssysteem, niet iOS of Android is of een ander systeem, maar ons eigen systeem".

Duidelijk woorden van de CEO van een van de grootste autofabrikanten, dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle autofabrikanten er zo over denken. Uiteindelijk gaan Apple en Google partners vinden om een auto mee te produceren, de vraag is alleen of dat een van de topmerken in de autoindustrie gaat zijn of een kleiner Chinees merk. Voor Apple en Google is het belangrijk een grote fabrikant als partner te strikken omdat die de technologie in huis hebben om een auto te maken met perfecte wegligging en comfort.

Dat Zetsche verwijst naar Foxconn is overigens niet zo vreemd. Apple brengt al 15 jaar producten op de markt maar produceert zelf helemaal niets. Daarvoor gebruikt het voornamelijk het Chinese Foxconn, dat bedrijf produceert alle Apple-producten tegen een bodemprijs zodat Apple de meeste winst kan maken. Iets waar de CEO van Daimler geen brood in ziet.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de autoindustrie dit tegen kan houden, want Nokia dacht in een ver verleden ook dat ze de smartphone van Apple en daarna van Google konden pareren met eigen modellen. Uiteindelijk is er van Nokia weinig over gebleven. Techgiganten zijn in staat om een markt compleet te veranderen en bestaande partijen kapot te maken.

Daimler werkt zelf ook aan de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, net zoals Apple en Google dat doen. Daimler heeft sinds augustus van dit jaar ook al zelfrijdende vrachtwagens op de weg. Recent kocht Daimler samen met Audi (Volkswagen) en BMW de kaartendienst Nokia Here op. Daarmee kunnen de bedrijven hun zelfrijdende auto’s voorzien van navigatie.