1 min

Dat Facebook de concurrentie aan wil gaan met YouTube is geen geheim, het bedrijf is al langer bezig om video’s een prominentere rol te laten spelen op het sociale netwerk. Het sociale netwerk is nu ook begonnen met het op kleine schaal testen van een eigen YouTube-concurrent.

Facebook gaat niet echt direct concurrenten met YouTube, er komt geen aparte videobook website of iets dergelijks. In plaats daarvan test Facebook nu de mogelijkheid om in de apps van het sociale netwerk een prominente knop te nemen waarmee je kan schakelen tussen de gewone nieuwsfeed en een videofeed. In deze nieuwe feed zijn alle video’s opgenomen die door je vrienden zijn geplaatst of gedeeld maar ook de video’s die door pagina’s die je leuk vindt worden gedeeld. Daarnaast biedt Facebook nog suggesties voor video’s die je mogelijk interessant vind.

Facebook wil YouTube van de troon stoten als meest populaire videoplatform en de grote vraag is al geruime tijd hoe het bedrijf dat wil gaan doen. Wat we tot op heden hebben gezien is dat video een steeds grotere rol is gaan spelen op Facebook en de ondersteuning daarvoor flink is uitgebreid de afgelopen jaren. Inmiddels is het voor mensen met een groot bereik ook al mogelijk om inkomsten te halen uit hun Facebook-video’s. Verder heeft Facebook getracht YouTube-sterren te verleiden met exclusieve contracten tegen een aantrekkelijke vergoeding om de overstap te maken. Nu is dus de volgende stap gezet.