2min

Het duurt waarschijnlijk nog tot maart of april voordat de Galaxy S7 in de winkels verschijnt, maar volgens de analist Pan Jiutang zou het Zuid-Koreaanse bedrijf van plan zijn om de Galaxy S7 direct vanaf de eerste dag een scherpe prijs mee te geven. Samsung zou mikken op een adviesprijs die 10 procent lager ligt dan bij de Galaxy S6.

Samsung is op dit moment nog steeds marktleider op de smartphonemarkt maar het bedrijf heeft het wel zwaar om aan de verwachtingen te blijven voldoen van de aandeelhouders. Die verwachten van het bedrijf dat het nog meer omzet en nog meer winst uit de smartphonemarkt weet te halen. Dat is een verwachting die moeilijk is in te lossen, zeker na het moeizame jaar van vorig jaar.

Vorig jaar heeft Samsung de grootste klappen gevangen, de Galaxy S5 (review) was niet innovatief genoeg en veel gebruikers waren toch wel klaar met het plastic en de bijbehorende bouwkwaliteit. Inmiddels heeft Samsung zich herpakt en heeft het met de Galaxy S6 en Galaxy S6 Edge (review) een zeer innovatief toestel op de markt gebracht. Hoewel het toestel erg goed is had Samsung toch moeite om zijn marktaandeel te behouden, veel gebruikers zijn gevoelig voor de scherpe aanbiedingen die concurrenten deden. Daarom heeft Samsung inmiddels enkele prijsverlagingen doorgevoerd waardoor de Galaxy S6 en de S6 Edge voor een leuk prijsje zijn te krijgen.

Om het momentum helemaal weg te halen bij de concurrentie zou Samsung nu overwegen om direct vanaf de eerste dag de Galaxy S7 een zeer scherpe prijs mee te geven. Samsung overweegt een prijsverlaging van zo’n 10 procent, dat zou betekenen dat de Galaxy S7 geen 699 euro gaat kosten maar 630 euro. Samsung is waarschijnlijk de enige fabrikant die zich direct zo’n prijsverlaging kan veroorloven, dat kan namelijk alleen als je hele grote aantallen verkoopt.

Veel andere smartphonefabrikanten draaien geen winst en moeten toeleggen op elk verkocht toestel, als Samsung de concurrentiestrijd nog harder maakt kan dat ervoor zorgen dat bepaalde fabrikanten omvallen of zich terugtrekken op de smartphonemarkt. Zo zit HTC in grote problemen en heeft Sony besloten om rustiger aan te doen en niet meer te vechten voor marktaandeel.