1 min

Onderzoeksbureau IDC heeft bekendgemaakt dat het verwacht dat de totale tabletverkoop over dit jaar daalt met 8,1 procent ten opzichte van 2014. Het IDC rekent op een totale verkoop van 211,3 miljoen exemplaren in 2015. Over de categorie 2-in-1 apparaten, tablets met verwijderbaar toetsenbord, is het onderzoeksbureau een stuk positiever.

Het IDC verwacht dat de meeste tabletverkopen worden behaalt met zogenaamde 2-in-1 verkopen. Vooruitkijkend op volgend jaar verwacht het IDC een groei in deze categorie van maar liefst 75 procent. Het is niet voor niks dat zowel Apple, Google als Microsoft allemaal een tablet met verwijderbaar toetsenbord hebben uitgebracht.

Voor Apple zijn de dalende tabletverkopen het meest pijnlijk omdat het elk jaar moet rapporteren dat het aantal verkochte iPads opnieuw is afgenomen. Met de iPad Pro hoopt het bedrijf deze trend te doorbreken en weer meer iPads te gaan verkopen, de iPad Pro is een tablet van 12,9 inch en valt in de categorie 2-in-1, want ook voor deze tablet is een verwijderbaar toetsenbord te verkrijgen.

Het IDC verwacht dat Apple daardoor volgend jaar betere verkoopcijfers zal noteren met zijn iPads en het bedrijf ook enterprise en prosumer klanten zal bereiken met de iPad Pro.

Het grootste succes verwacht het IDC echter voor 2-in-1-apparaten met Windows, die zullen hun marktaandeel gaan verdubbelen zo verwacht het IDC.

Het IDC is een wereldwijd erkent onderzoeksbureau dat over het algemeen een goed beeld heeft van de markt en redelijk accurate inschattingen doet.