2min

Deze week zal de Raad van Bestuur van Yahoo bijeenkomen om te praten over de toekomst van het bedrijf, maar ook zal de CEO, Marissa Mayer, worden geëvalueerd. De toekomst van Yahoo is onduidelijk en opnieuw lijkt de verkoop van Yahoo onderwerp van gesprek te zijn.

Yahoo was ooit een gigantisch internetbedrijf met dito succes. Die tijden zijn echter al lang gepasseerd en Yahoo is links en rechts ingehaald door bedrijven als Facebook en Google. Een aantal jaar geleden werd Marissa Mayer losgeweekt bij Google en gepresenteerd als de nieuwe CEO van Yahoo die het hele bedrijf in een paar jaar zou gaan ombouwen naar een nieuw succesvol internetbedrijf.

Mayer heeft een hele hoop gewijzigd bij Yahoo, maar het grote succes is vooralsnog uitgebleven. Er is ook enige twijfel over de waarde van Yahoo, wat is het internetbedrijf Yahoo nu precies waard, normaliter kan je daarvoor de beurskoers bekijken en dan heb je een actueel beeld. De beurskoerswaarde van Yahoo is 31 miljard dollar, maar die is veel te laag als je kijkt naar Yahoo’s eigendom. Yahoo heeft nog steeds 15 procent van de aandelen in Alibaba in handen en die vertegenwoordigen een waarde van 30,6 miljard dollar. Dan bezit Yahoo ook nog 35 procent van de aandelen in Yahoo Japan met een waarde van 8,5 miljard dollar. Verder heeft Yahoo nog 5,9 miljard aan liquide middelen en in korte termijn investeringen. Alles bij elkaar klopt er weinig van actuele beurswaarde van Yahoo en dat heeft waarschijnlijk grotendeels te maken met het vertrouwen van de aandeelhouders.

Eerder kondigde Yahoo dan ook aan om het aandeel in Alibaba onder te brengen in een apart bedrijf, zodat de waarde van Yahoo transparanter wordt, maar een activistische aandeelhouder, Starboard Value LP, heeft dat tegengehouden, die zien dat niet zitten. Starboard heeft voorgesteld om onderdelen van Yahoo in de verkoop te doen of alle internetactiviteiten van Yahoo in zijn geheel te verkopen.

Deze week komt de Raad van Bestuur bij elkaar om wat knopen door te hakken over de toekomst van het bedrijf. Daarbij zal ook het functioneren van de CEO, Marissa Mayer, worden besproken. De vraag is hoeveel vertrouwen er nog is dat zij de boel recht kan trekken bij Yahoo. Als er niet wordt overgegaan tot een verkoop bestaat de kans dat zij het veld moet ruimen en een nieuwe CEO de kans krijgt.