Samsung start nieuwe divisie voor zelfrijdende autotechnologie

Samsung heeft bekendgemaakt dat het een nieuwe divisie gaat opzetten die onder Samsung Electronics komt te hangen, de divisie gaat autotechnologie ontwikkelen en produceren voor zelfrijdende auto’s. Op dit moment lijkt het er niet op dat Samsung ook zelf een auto gaat ontwikkelen, maar alleen technologie voor een zelfrijdende auto.

In de auto-industrie worden elk jaar miljarden euro’s verdiend en de industrie gaat de komende 10 jaar radicaal veranderen, IT-bedrijven gaan zich mengen in deze industrie en gaan chauffeurs overbodig maken, de auto’s gaan zelf rijden. Door deze revolutie zullen er straks in rap tempo auto’s verkocht gaan worden die zelf kunnen rijden, wat ervoor zorgt dat mensen hun tijd beter kunnen besteden.

Elke grote autofabrikant of groot IT-bedrijf lijkt mee te willen profiteren van deze revolutie en gaat of een zelfrijdende auto bouwen of technologie voor de zelfrijdende auto ontwikkelen. Dat Samsung nu ook een divisie gaat opzetten voor zelfrijdende autotechnologie is dan ook niet zo vreemd, Samsung is één van de grootste fabrikanten ter wereld. Wel is het Zuid-Koreaanse bedrijf nogal laat om zich te gaan mengen in deze markt, sommige partijen zijn inmiddels al jaren bezig.

Wat de plannen op de lange termijn zijn is nog niet duidelijk, maar Samsung kan alle kanten op, in Zuid-Korea rijden namelijk ook heuse Samsung-auto’s rond, die worden samen met Renault gemaakt. Op dit moment lijken deze divisies nog geen link te hebben, maar die is natuurlijk vrij snel te maken in de toekomst.

Bedrijven als Apple, Google en Tesla lijken op dit moment voor te lopen op Samsung, daarnaast zijn veel autofabrikanten inmiddels ook bezig met een zelfrijdende auto. Het mag duidelijk zijn dat als zoveel bedrijven werken aan dezelfde technologie er ook wat zullen gaan mislukken. Niet iedereen kan straks een zelfrijdende autotechnologie introduceren en ook verkopen. Over een paar jaar zal duidelijk worden welke technologie het beste is en zal doorbreken.