2min

Mensen die in het bezit zijn van een iPhone 6 en deze laten repareren door een andere partij dan Apple lopen het risico dat het toestel volledig onbruikbaar wordt. Veel eigenaren van een iPhone 6 klagen over "error 53". Deze foutmelding treedt op als er onderdelen worden vervangen en iOS 9 wordt geïnstalleerd.

Bezitters van een iPhone 6 kunnen te maken krijgen met een foutmelding die de smartphone volledig onbruikbaar maakt. Dat gebeurt als de iPhone is gerepareerd buiten Apple om en als daarbij de Home-knop is vervangen of gerepareerd. Bij de installatie van iOS 9 en nieuwe versies controleert het systeem of er onderdelen zijn vervangen welke niet door Apple zijn geleverd, indien dat het geval is toont het scherm "error 53" en is het einde oefening.

Als een iPhone 6 deze melding toont dan is het toestel niet meer te herstellen en is alle data verloren. De gebruikers moeten dan een nieuwe iPhone kopen.

Het zijn overigens niet alleen mensen die de Home-button hebben laten repareren die last hebben van "error 53", er is ook een gebruiker die zijn iPhone 6 in januari 2015 heeft gekocht en deze in de maanden daarna heeft laten vallen. Het toestel werkte verder nog prima, maar bij de installatie van iOS 9 in november verscheen ineens "error 53".

Het lijkt erop dat Apple op deze manier probeert om alle lokale winkels die reparaties uitvoeren aan smartphones uit de markt te drukken. Door de iPhones simpelweg onbruikbaar te maken zullen mensen minder snel naar een alternatieve reparateur gaan en kan Apple meer verdienen aan de reparaties. Een reparatie bij Apple is soms wel vijf keer zo duur als bij een alternatieve reparateur.

Apple zelf houdt zich vooralsnog erg stil, maar het bedrijf kan ongetwijfeld veel boze klanten tegemoet zien waarvan hun iPhone van ruim 700 euro het niet meer doet.