1 min

Google heeft bekendgemaakt dat er een einde gaat komen aan de Flash-advertenties. Het bedrijf zet er een streep doorheen en vanaf 2017 is het gebruik van Flash op het Doubleclick-advertentienetwerk niet langer toegestaan. Adverteerders moeten hun banners nu echt in HTML5 gaan ontwikkelen.

Vanaf 30 juni van dit jaar wordt het al onmogelijk om nog nieuwe Flash-advertenties te uploaden naar Doubleclick en vanaf januari worden de Flash-advertenties simpelweg niet meer uitgeserveerd. Flash was jaren geleden essentieel voor het internet om dynamische content te tonen, of het nou ging om animaties of om video, Flash was een vereiste.

Daar is met de komst van HTML5 een eind aan gekomen en nu is Flash inmiddels een zware plugin die slecht is voor de accuduur van laptops, veel vraagt van de processor en het werkgeheugen, maar bovendien ook gewoon een beveiligingsrisico is.

Voldoende redenen om Flash langzaam de nek om te draaien. In de Chrome-browser worden Flash-banners inmiddels al enige tijd gepauzeerd. Zelfs Adobe, het bedrijf achter Flash, heeft deze week een nagel in de doodskist van Flash geslagen door Adobe Flash Professional te hernoemen naar Adobe Animate CC, waarbij de focus meer ligt op HTML5 en video dan op Flash.