1 min

Facebook gaat op 12 april zijn dienst Instant Articles voor alle uitgevers beschikbaar maken. Met deze dienst is het mogelijk om artikelen op Facebook te plaatsen, waarbij Facebook de advertenties rond het artikel zal verkopen en de inkomsten deelt met de uitgever. Het idee is dat de gebruiker sneller artikelen tot zich kan nemen.

Steeds meer techgiganten proberen uitgevers naar hun eigen platform te lokken door mogelijkheden te bieden om artikelen te publiceren. Facebook doet dat met Instant Articles maar Apple doet dat met de nieuwe Nieuws-app.

Voor uitgevers is het een afweging om te maken, want de artikelen worden in de huisstijl van Facebook gepubliceerd en het kan het bezoek naar de eigen website kannibaliseren. Het kan er echter ook voor zorgen dat gebruikers in aanraking komen met een medium wat ze nog niet kennen en daardoor vaker naar de website komen.

Het is Facebook er vooral om de snelheid te doen. Facebook wil dat gebruikers sneller content tot hen kunnen nemen zonder daarbij het sociale netwerk te verlaten. In Nederland maken op dit moment alleen een aantal grote titels gebruik van Instant Articles, waaronder de NOS, Nu.nl en RTL Nieuws. Heel veel wordt het op dit moment nog niet ingezet, deze uitgevers focussen meer op hun eigen platform.