1 min

Spotify is nog steeds marktleider om de streaming muziekmarkt, het bedrijf heeft bekendgemaakt dat het een nieuwe mijlpaal heeft bereikt van maar liefst 30 miljoen betalende abonnees. De groei is voornamelijk te danken aan alle media aandacht en de toegenomen concurrentie van Apple Music.

De CEO van Spotify, Daniel Ek, maakte bekend dat het bedrijf nu 30 miljoen betalende abonnees heeft, met als grapje dat er nog geen enkele betalende abonnee in Cuba is vastgelegd, maar dat hij blij is dat Cuba steeds opener wordt en Spotify dus ook in Cuba zijn diensten kan gaan aanbieden in de toekomst.

De laatste keer dat Spotify cijfers bekendmaakte was in juni van 2015 toen was Spotify de grens van 20 miljoen betalende abonnees gepasseerd. Apple heeft op dit moment 11 miljoen betalende abonnees en de muziekdienst van het bedrijf uit Cupertino is gestart in juni van 2015. Daarmee kunnen we stellen dat Apple Music en Spotify ongeveer even hard groeien, maar dat Spotify nog een ruime voorsprong heeft van zo’n 20 miljoen betalende abonnees.

De groeit gaat in elk geval steeds sneller want voor de eerste tien miljoen betalende abonnees had Spotify maar liefst 5,5 jaar nodig. Het laat in elk geval zien dat de hele muziekmarkt steeds afhankelijker wordt van streaming muziekdiensten. Daar zijn niet alle artiesten even blij mee, maar de tijd dat er CD’s werden verkocht en mp3-downloads ligt grotendeels achter ons.