1 min

Apple werkt naar verluidt aan een grote metamorfose voor de App Store. Apple zou flink wat aanpassingen willen gaan doorvoeren in de applicatiewinkel. Zo wordt er onder meer gekeken naar meer marketingmogelijkheden binnen de App Store om bijvoorbeeld tegen betaling een app hoger in de zoekresultaten te krijgen.

Apple heeft sinds de introductie van de App Store al regelmatig aanpassingen doorgevoerd aan de applicatiewinkel, maar vaak waren het kleine en voornamelijk cosmetische aanpassingen. Nu zou Apple overwegen om echt de hele applicatiewinkel op de schop te nemen en meteen flink wat mogelijkheden toe te voegen.

De aanpassing moet de App Store niet alleen beter maken maar ook winstgevender, de marketingbudgetten rond apps zijn de laatste jaren fors toegenomen en Google maakt daar al handig gebruik van. Apple echter nog niet en daar wil het bedrijf verandering in brengen, zo wil Apple het mogelijk maken om tegen betaling hoger in de zoekresultaten te verschijnen.

De advertentiedienst van Apple, iAd is komen te vervallen en het personeel is overgeplaatst naar andere afdelingen, een deel van het voormalige iAd team is nu de marketing van de App Store aan het verbeteren.

De App Store is een belangrijke bron van inkomsten voor het Amerikaanse bedrijf, van elke verkochte app gaat namelijk 30 procent van de verkoopprijs naar Apple.