2min

LG heeft in het eerste kwartaal een omzet gemaakt van 13,4 biljoen WON (10,34 miljard euro) en een winst van 505 miljard WON (390 miljoen euro). De Zuid-Koreaanse fabrikant zag zijn winst weliswaar stijgen in het eerste kwartaal, maar de mobiele divisie van LG drukt de winst wel enorm.

De winst kwam in het eerste kwartaal wederom voornamelijk uit witgoed, zoals wasmachines en koelkasten, daarmee behaalde LG een omzet van 408 miljard won, gevolgd door de televisietak met een omzet van 335 miljard won. Veel divisies van LG draaien uiteindelijk bij aan de totale omzet van 13,4 biljoen WON.

De smartphonedivisie van LG is in potentie een hele winstgevende, maar op dit moment zit LG in de fase waarin de divisie alleen maar geld lijkt te kosten. De smartphonedivisie van LG zorgde in het eerste kwartaal voor een verlies van 202 miljard WON. Nu heeft dat waarschijnlijk te maken met het nieuwe vlaggenschip van LG, de LG G5, met dit nieuwe vlaggenschip probeert LG weer echt door te breken op de smartphonemarkt en de productiekosten van dit model zijn waarschijnlijk vooral gemaakt in het afgelopen kwartaal.

LG zet ook in op een aantal "friends" van de LG G5 die op hun beurt ook de nodige kosten met zich meebrengen. Onder de friends vallen onder meer uitbreidingen die in de smartphone geklikt kunnen worden, maar ook externe friends zoals een 360 graden-camera en een VR-headset vallen hieronder.

In het eerste kwartaal wist LG in totaal 13,5 miljoen smartphones te verkopen, maar de lancering van de LG G5 vind pas plaats in het tweede kwartaal. Het verlies van de mobiele divisie in dit kwartaal moet LG in de komende kwartalen ruimschoots gaan goed maken.