1 min

Apple heeft in de Verenigde Staten een belangrijke rechtszaak gewonnen rond de "error 53"-problemen. De smartphonefabrikant uit Cupertino werd aangeklaagd door consumenten die een onbruikbare iPhone hadden na het updaten van het besturingssysteem, de oorzaak hiervan is dat ze reparaties hadden laten verrichten aan hun iPhone door een derde partij en niet door Apple.

De problemen begonnen in februari, toen na een nieuwe iOS-update de iPhones van diverse gebruikers onbruikbaar werden. Zij hadden de thuisknop laten repareren door een ander bedrijf dan Apple. Uiteindelijk reageerde Apple op de problemen met een update, waardoor de foutmelding niet meer voorkwam. Ook besloot Apple de kosten te vergoeden die klanten buiten de garantie om hadden gemaakt.

Voor de aanklagers was het oplossen van de problemen echter niet genoeg. Ze besloten om Apple voor de rechter te dagen, ondanks een verzoek van Apple om de rechtszaak stop te zetten. In totaal werd er vijf miljoen dollar aan schadevergoeding geëist voor dataverlies en niet complete voorlichting.

Vandaag is dus bekend geworden dat de rechter het met Apple eens is en de rechtszaak niet doorgaat. Er zou niet voldoende bewijs zijn voor dataverlies en ook hebben de aanklagers geen recht op een schadevergoeding. De kous is hiermee niet helemaal af, want als de aanklagers hun zaak aanpassen, kan deze alsnog doorgaan.