1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Uit onderzoek van Futuresource Consulting blijkt dat de markt voor wearables in het eerste kwartaal van 2016 met 133 procent gegroeid is ten opzichte van het kwartaal in het jaar daarvoor. De wereldwijde omzet uit wearables komt daarmee uit op een bedrag van ruim 6 miljard dollar.

Het aantal verkochte eenheden groeide minder hard, maar de waarde daarvan steeg. De gemiddelde prijs steeg namelijk met 50 procent naar zo’n 218 dollar.

In de categorie gezondheid en fitness blijven activiteitstrackers aan kop. Het totale volume groeide met 18 procent in het eerste kwartaal van 2016 naar 10,7 miljoen verkochte producten. Twee fabrikanten, Fitbit en Xiaomi, nemen het grootste deel van de markt voor hun rekening. Van alle verkochte activiteitstrackers is meer dan 70 procent afkomstig van deze twee bedrijven. De groei van het aantal verkochte activiteitstrackers zou gesterkt worden door een daling in de prijzen van deze producten. De gemiddelde prijs voor deze categorie zou in 2015 gedaald zijn met zo’n 40 procent ten opzichte van 2014.

Sporthorloges met GPS en hartslagmeters groeiden met 11 procent waarin volgens het rapport Garmin, Polar en Suunto de meest verkochte merken blijven. Door de dalende prijzen en verschuivingen in de markt richting zogeheten ‘connected watches’ zijn de totale uitgaven aan de categorie gezondheid en fitness slechts gestegen met twee procent in vergelijking met vorig jaar. Als gevolg daarvan zouden bedrijven op zoek gaan naar andere mogelijkheden om inkomstenstromen te genereren, bijvoorbeeld via accessoires en in-app verkopen.