1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

Er is veel kritiek van platenlabels op YouTube: ze zouden veel te weinig geld uitbetaald krijgen. In een reactie op deze kritiek heeft Google, dat eigenaar is van ’s werelds grootste videowebsite, de cijfers onthuld. Het blijkt dat Google maar liefst 2 miljard dollar heeft uitbetaald aan auteursrechthouders sinds het in 2007 Content ID lanceerde.

Met behulp van Content ID kunnen eigenaren van contentvideo’s als het ware claimen op YouTube. Als ze succesvol hebben aangetoond de auteursrechthouder te zijn, krijgen ze een deel van de omzet die YouTube verdient met advertenties die voor video’s te zien zijn. Sinds de dienst in 2007 gelanceerd werd, is er 2 miljard dollar uitbetaald.

De laatste keer dat er een bedrag onthuld werd was in 2014. Toen liet Google nog weten dat er 1 miljard dollar uitbetaald was. Waar het er toen zeven jaar over deed om die grens te bereiken, heeft het nu dus in nog geen twee jaar tijd hetzelfde bedrag uitgekeerd. Met de onthulling hoopt Google te laten zien dat klachten van de muziekindustrie over gebrekkige uitbetalingen ongegrond zijn.

"De helft van de YouTube-omzet van de muziekindustrie komt uit content geclaimd op Content ID", schrijft Katie Oyama, een van de advocaten die voor Google werken. Recent verenigden meer dan 1.000 muzikanten zich door een open brief te publiceren in The Guardian. Daarin riepen ze YouTube op om meer geld uit te keren per bekeken video.