2min

Als het aan de Duitse regering ligt wordt er op korte termijn wetgeving ingevoerd voor zelfrijdende auto’s, waarbij het belangrijkste punt toch wel de invoering van een zwarte doos is. De Duitsers willen fabrikanten verplichten zo’n doos aan te brengen in de auto, deze zal ook tegen een stootje en een brandje moeten kunnen, want bij een ongeluk moet kunnen worden achterhaald of de auto werd bestuurd door een mens of door een computer.

De Minister van Verkeer in Duitsland, Alexander Dobrindt, lijkt het nieuws goed te volgen, want recent heeft er een auto-ongeluk plaatsgevonden met een Tesla, waarbij de bestuurder is overleden. Al snel werd de schuld in de schoenen geschoven van Tesla, want de auto zou op de autopilotfunctie hebben gestaan en toen zou het voertuig zijn verongelukt.

Ondanks dat de autopilotfunctie van Tesla nog in beta is en de fabrikant erop wijst dat je gewoon je handen aan het stuur moet houden omdat de functie nog niet af is en niet altijd perfect werkt, heeft Tesla ook de data van de verongelukte auto onderzocht en is het tot de conclusie gekomen dat de autopilotfunctie helemaal niet aan stond. De gebruiker reed gewoon zelf met de auto en heeft waarschijnlijk dus ook zelf het ongeluk veroorzaakt.

De Duitse overheid anticipeert goed op het welles/nietes spelletje tussen gebruiker en fabrikant en wil daarom een zwarte doos verplichten, zodat de politie bij een groot ongeluk deze kan uitlezen en de conclusie kan trekken wie er schuldig is. De zwarte doos moet straks niet alleen gaan bijhouden of de autopilot is ingeschakeld, ook meldingen die aan de bestuurder worden gegeven moeten worden bijgehouden in een log. Waarschijnlijk zullen ook snelheid en GPS-coördinaten straks worden toegevoegd. De roep om veiligheid in het verkeer is groot, maar men wil het ook kunnen controleren.