2min

Ondanks consequent tegenvallende resultaten lijkt Spotify een beursgang te willen gaan maken. Persbureau Bloomberg schrijft woensdag op basis van de informatie van meerdere ingewijden, dat de grootste muziekstreamingdienst van de wereld snel een beursgang wil maken.

De bronnen van Bloomberg stellen dat de beursgang in de tweede helft van 2017 plaats zou moeten vinden. Het is de culminatie van jaren aan voorbereidingen, want al in 2014 waren er de eerste berichten rond een mogelijke beursgang voor Spotify. Nu lijkt het Zweedse bedrijf, dat in zijn tien jaar van bestaan nooit winst maakte, dus bijna klaar voor de stap.

Afgelopen maart haalde Spotify bij een nieuwe investeringsronde nog 1 miljard dollar op. Een van de voorwaarden bij die investeringsronde was dat het bedrijf binnen een jaar naar de beurs zou gaan. Mocht dat niet lukken, zouden investeerders met fikse kortingen hun leningen kunnen omzetten in aandelen.

Spotify is wereldwijd de grootste muziekdienst. Het heeft in totaal 100 miljoen gebruikers, waarvan er 30 miljoen maandelijks een bedrag betalen om onbeperkt naar muziek te mogen luisteren. Toch heeft het nooit winst kunnen maken en volgens Spotify komt dat vooral omdat het minimaal de helft van de omzet afdraagt aan labels.

Sinds een paar jaar probeert Spotify dat al te veranderen, maar tot nu toe zijn labels er niet mee akkoord gegaan. Sterker nog: platenlabels vinden juist dat ze meer geld zouden moeten krijgen. Spotify betaalt relatief gezien weinig. Zo draagt de grootste concurrent, Apple Music, 57,5% van de verkopen van zijn streamingdienst af.

Het succes van de beursgang hangt uiteindelijk af van de vraag hoeveel vertrouwen investeerders hebben in de mogelijkheden van Spotify om zijn financiële situatie na een decennium vol problemen om te zetten in een succes.