Verizon koopt Yahoo voor 4,4 miljard euro

Vrijdag was het nog een gerucht, vandaag is dat bewaarheid. Verizon koopt de internethandel van Yahoo, voor een bedrag van 4,4 miljard euro. Daaronder vallen alle internetactiviteiten zoals de zoekmachine, e-maildiensten, fotodienst Flickr en sociale blogdienst Tumblr. Verizon zal Yahoo gaan integreren met AOL, dat het eerder heeft overgenomen.

Yahoo werd in de jaren negentig gelanceerd en werd een van de grootste internetondernemingen. Het bedrijf stelt dat maandelijks 1 miljard mensen gebruik maken van zijn diensten, bijvoorbeeld van Flickr, Tumblr en Yahoo Weather. Maar al die bezoeken heeft Yahoo nooit om weten te zetten in grote winsten. De afgelopen jaren is de internetdienst steeds verder afgegleden.

Dat deed de bedrijfstop uiteindelijk besluiten om de kernactiviteiten te verkopen. Verizon was uiteindelijk de bieder met het hoogste bod en is van plan om met behulp van de internetdiensten van Yahoo de concurrentie aan te gaan met Google op de online advertentiemarkt. Eerder al kocht Verizon om die reden de internetgigant AOL op voor een vergelijkbaar bedrag.

De overname moet nog goedgekeurd worden door toezichthouders. Volgens Yahoo en Verizon zal dat proces eind 2016 afgerond zijn. In de tussentijd blijft Yahoo opereren als een onafhankelijke onderneming, waarna het bedrijf verdwijnt.

Wat wel overblijft is het aandeel dat Yahoo heeft in Alibaba en Yahoo Japan. Die aandelen, gezamenlijk waard voor 36,4 miljard euro, worden in een aparte holding ondergebracht. Die holding moet als beursgenoteerd bedrijf blijven bestaan, maar hoe men dat precies voor ogen heeft is nog niet duidelijk.

Topvrouw Marissa Mayer zal niet vertrekken en krijgt een nieuwe rol in de samengevoegde bedrijven. Welke precies is niet duidelijk. Ook is er nog geen kandidaat bekend voor de leiding over de holding die overblijft na de samenvoeging. Dat Mayer aanblijft zal een enigszins controversiële beslissing blijken. De topvrouw wordt al tijden bekritiseerd en het wordt haar ten dele aangerekend dat het nu zo slecht gaat met het bedrijf. Al was Yahoo niet succesvoller voor haar komst.

In een statement laat Mayer weten vertrouwen te hebben in de toekomst. "Yahoo is een bedrijf dat de wereld veranderd heeft en blijft dat doen door deze samenwerking met Verizon en AOL. […] Deze transactie biedt Yahoo een geweldige kans om versneld voort te bouwen op de uitrol van ons werk in de mobiele, video, advertentie en sociale markt."