Uber verkoopt Chinese divisie aan grootste concurrent

Uber Technologies Inc heeft besloten om zijn Chinese activiteiten van de hand te doen. De afgelopen jaren heeft de taxidienst miljarden dollars verbrand in China om voet aan de grond te krijgen, maar tot op heden is dat alles behalve winstgevend. Nu heeft het bedrijf besloten om zijn Chinese activiteiten van de hand te doen aan Didi Chuxing, de grote concurrent.

Uber heeft een slimme deal gesloten met zijn grote Chinese concurrent. Het afgelopen jaar pompte Uber zo’n 2 miljard dollar in de Chinese markt en Didi Chuxing waarschijnlijk nog meer, maar beide bedrijven noteren een enorm verlies. Door de heftige concurrentiestrijd was de taxiprijs in China fors gedaald.

Nu hebben de bedrijven een lucratieve deal gesloten. Didi Chuxing betaald 1 miljard dollar voor Uber China, maar Uber krijgt daarnaast ook een aandeel van 20 procent in Didi Chuxing. Op die manier houdt Uber toch een aandeel in de Chinese markt maar hoeft het geen geld meer te verbranden.

Uber kan zich nu focussen op de andere landen waarin het actief is, want ook daar zijn nog genoeg hordes te nemen. In veel landen zijn bepaalde Uber-diensten nog steeds verboden.