2min

Lange tijd was er het gerucht dat ook Apple de videostreamingwereld zou willen betreden. De plannen zouden al sinds 2009 in de maak zijn, maar Apple wist ze nooit te realiseren. Een verhaal van de Wall Street Journal maakt duidelijk waarom dit nooit kon gebeuren.

Vooral de harde onderhandelingstechnieken en hoge eisen lijken Apple genekt te hebben. Zo zou het tijdens onderhandelingen met Disney, dat populaire kanalen in de Verenigde Staten heeft, zoals ESPN en ABC, enkel een basistarief geboden hebben in ruil voor onbeperkte streaming. Normaliter vragen televisiezenders jaarlijks veel hogere tarieven in ruil voor streaming en krijgen ze in sommige gevallen zelfs meer betaald als hun content ook veel bekeken wordt.

Apple zou verder weinig details gedeeld hebben over de precieze plannen met de streamingdienst. Zo zou het niet verteld willen hebben hoe de user interface eruit zou komen te zien en vertelde het tegenover Comcast enkel dat de software "beter dan alles wat jullie hebben gezien" zou worden.

Ook eiste Apple bij diverse aanbieders, waaronder Time Warner, toegang tot volledige seizoenen van series, om die vervolgens on-demand aan te bieden. Apple wilde verder live-uitzendingen zonder reclames aan gaan bieden, iets waar Time Warner niet mee akkoord wilde gaan.

Dit soort zaken maakten het moeilijk voor televisiezenders om akkoord te gaan met de plannen van Apple. Natuurlijk staat Apple er verder wel om bekend harde deals te kunnen sluiten. Maar bij de televisiezenders had Apple eenvoudigweg niet het overwicht tijdens de onderhandelingen dat het bijvoorbeeld bij app-makers wel heeft.

Het nieuws komt op een moment dat Apple steeds meer andere markten wil betreden. Het haalt op dit moment minder winst uit de verkopen van zijn iPhone (en verwacht dit jaar met de iPhone 7 ook minder exemplaren aan de consument te kunnen slijten dan andere jaren). Om die reden probeert het zich te verbreden, zoals door een stap richting de auto-industrie.

Mogelijk zal Apple in de toekomst alsnog een stap richting de streamingmarkt maken, maar het is de vraag hoe zinvol dit is. De grootste aanbieder van on-demand streaming is zonder twijfel Netflix, dat wereldwijd actief is en gestaag richting de 100 miljoen betalende abonnees gaat. Tegelijk is Netflix in een harde concurrentiestrijd verwikkeld met Amazon, dat recentelijk nog aankondigde zijn budget voor on-demand televisie te verdubbelen.

Of er nog wel ruimte is op de markt voor een derde grote speler, is dus maar de vraag. Toch zou Apple, mits het genoeg geld beschikbaar maakt wel een stap richting die markt kunnen maken. Het deed dit ook al succesvol met de muziekstreamingmarkt, waar lange tijd Spotify de enige echt interessante aanbieder was.

Voorlopig zal er echter geen streamingdienst komen van Apple en concentreert het zich op de ontwikkeling van andere zaken, zoals zijn zelfrijdende auto. Televisieaanbieders lieten ook tegenover de Wall Street Journal weten geen interesse te hebben in grote veranderingen zoals die de muziekindustrie getroffen hebben.