Tabletmarkt blijft krimpen

Onderzoeksbureau IDC, dat recent nog meldde dat de verkoop van smartwatches compleet ingestort was, schrijft nu in een nieuw persbericht dat ook de wereldwijde verkoop van tablets flink afgenomen is. In totaal nam de verkoop van tablets afgelopen kwartaal met 12,3 procent af ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

In totaal werden er volgens het rapport van IDC afgelopen kwartaal nog 38,7 miljoen tablets verkocht. Vorig jaar waren dat er 44,1 miljoen. De grootste verkoper op de markt is net als vorig jaar Apple, dat iets meer dan een kwart (25,8%) van de markt in handen heeft. Apple verkocht in totaal 10 miljoen tablets, tegenover 11 miljoen vorig jaar en leverde dus 9,2 procent in.

Samsung is de nummer twee op de markt, met in totaal zes miljoen verkochte exemplaren. Daarmee leverde Samsung marktaandeel in. Het verkocht vorig jaar nog 8 miljoen tablets, die toen goed bleken voor een marktaandeel van 18,2 procent. Met zijn 6 miljoen tablets heeft Samsung dit jaar nog maar 15,6 procent van de markt in handen.

De overige verkopers in de top vijf maakten groei door. Lenovo, dat zijn marktaandeel van 5,6 procent naar 6,6 procent zag groeien, verkocht 3,1 procent meer tablets en eindigde in totaal op 2,5 miljoen exemplaren. Dan is er nog Huawei, dat zijn groei met 71 procent zag stijgen en nu meer dan vijf procent van de markt in handen heeft. Het Chinese bedrijf verkocht afgelopen kwartaal 2,2 miljoen exemplaren tegenover 1,3 miljoen een jaar eerder.

De grootste groei was echter voor Amazon. Dat verkocht maar liefst twaalf keer zoveel Fire-tablets als een jaar eerder en heeft in een klap 4 procent van de markt in handen. Overige verkopers waren dit kwartaal nog goed voor 16,2 miljoen verkochte tablets. Hieronder de complete top vijf:

  1. Apple: 10,0 miljoen exemplaren (-9,2%)
  2. Samsung: 6,0 miljoen exemplaren (-24,5%)
  3. Lenovo: 2,5 miljoen exemplaren (+3,1%)
  4. Huawei: 2,2 miljoen exemplaren (+71,0%)
  5. Amazon: 1,6 miljoen exemplaren (+1208,9%)