1 min

Ondanks forse verliezen is het Taiwanese HTC nu van plan om zijn activiteiten op de virtual reality markt flink uit te breiden. HTC heeft een speciale appstore aangekondigd, specifiek voor virtual reality-apps.

De appstore heeft de naam Viveport gekregen en zal enkel software aanbieden, geen games. In games wordt door veel mensen op dit moment de meeste mogelijkheden gezien voor VR, maar deze zullen niet worden verkocht in Viveport. Daarentegen biedt HTC wel content op het gebied van "VR-achtige informatie, onderwijs, social media, 360-graden video’s, nieuws, sport, gezondheid, reizen en winkelen" aan.

Over een paar weken moet de speciale winkel gelanceerd worden in een bèta voor ontwikkelaars. In de loop van de herfst zal de consumentenversie uitgebracht worden in dertig landen waar de HTC Vive op dit moment te koop is. HTC spreekt de hoop uit met zijn appstore "zijn missie het menselijk verbeeldingsvermogen voorbij de grenzen van de realiteit" te brengen.

De HTC Vive is in samenwerking met Valve gemaakt en kost 899 euro. De bril is nog niet wereldwijd te koop en naar schatting pas 100.00 keer verkocht. De omzet die HTC uit de VR-bril haalt komt daarmee neer op iets meer dan 89 miljoen euro. Het bedrijf hoopt met behulp van de Vive weer winstgevend te worden, maar dat blijkt lastig met een kwakkelende smartphonetak.

Recent nog koppelde HTC zijn virtual reality zaken compleet los van de smartphonetak. Daarnaast bleek afgelopen dinsdag dat HTC een verlies van ongeveer 118 miljoen euro had geleden.