2min

Een kritiekpunt dat mensen regelmatig hebben op smartwatches is de grote afhankelijkheid van de apparaten van smartphones. Allemaal moeten ze met een telefoon verbonden zijn om bijvoorbeeld berichten te kunnen versturen, of te telefoneren. Apple heeft volgens Bloomberg geprobeerd dat te veranderen, maar lijkt daar vooralsnog niet in geslaagd te zijn.

Op dit moment moet de Apple Watch altijd verbonden zijn met een iPhone om inhoud te kunnen downloaden en de locatie te kunnen volgen. In een poging daar verandering in te brengen, zou Apple de afgelopen maanden onderhandeld hebben met diverse Amerikaanse en Europese providers.

Apple zou tijdens de gesprekken voorgesteld hebben een digitale simkaart in de smartwatch te installeren om het toestel te voorzien van mobiel internet, onafhankelijk van een iPhone. Volgens Bloomberg is dat plan niet geslaagd, er zijn een aantal problemen die Apple nog niet heeft opgelost, om te beginnen verbruiken de 4G-modems redelijk stroom wat een negatief effect heeft op de accuduur, dat terwijl gebruikers vooral klagen over de korte accduur van smartwatches. Apple zou om die reden eerst energiezuinigere chips willen hebben.

Het zou volgens Apple pas op zijn vroegst in december mogelijk zijn om deze functionaliteit naar de smartwatch te brengen. Dat zou betekenen dat Apple dit jaar in eerste instantie een smartwatch uitbrengt die slechts deels losgekoppeld wordt van de iPhone. Volgens analist Ming-Chi Kuo komen er namelijk functies als GPS naar de nieuwe watch.

Toch vertelde Kuo, die doorgaans als een welingelichte bron rond Apple-producten gezien wordt, iets interessants toen hij de nieuwe functies onthulde. Hij vertelde toen dat Apple dit jaar nog met twee iteraties van de smartwatch wil komen, waarbij de tweede versie de meeste hardwarematige upgrades zou krijgen. Wellicht dat Apple die dus in december uit zal brengen en daar mobiele data op mogelijk maakt.

Natuurlijk is dat voorlopig niets meer dan een gerucht. Vooralsnog is het gewoon de verwachting dat Apple in september met zijn nieuwe smartwatch komt, met een software update en een verfijnder uiterlijk. De nieuwe hardware en software zijn hard nodig. De Apple Watch werd in april 2015 gelanceerd en was in eerste instantie zeer succesvol. Maar afgelopen kwartaal bleek dat Apple nog maar 1,6 miljoen exemplaren had verkocht, de helft minder dan een jaar eerder.