‘Spotify overweegt beperkter aanbod gratis versie’

De Financial Times meldt dat Spotify fikse hervormingen overweegt, waaraan vooral de gebruikers van de gratis versie nadelen zullen ondervinden. Spotify wil de hervormingen doorvoeren om platenlabels tegemoet te komen tijdens onderhandelingen over lagere uitbetalingen van de omzet.

Spotify is al een jaar aan het onderhandelen met diverse platenlabels. Zo zit het zonder contract met de Universal, Warner en Sony. De bedoeling is vooral om minder te betalen uit de omzet die het bedrijf boekt, om eindelijk winstgevend te worden.

In ruil voor advertenties hebben de 61 miljoen mensen die de gratis variant van Spotify gebruiken toegang tot dezelfde muziekverzameling als de 39 miljoen betalende abonnees. Daar zou nu verandering in moeten komen. Zo zou Spotify de labels aanbieden dat gebruikers van de gratis variant bijvoorbeeld later toegang krijgen tot grote nieuwe albums en zou het aanbod mogelijk ingeperkt worden.

Op dit moment draagt Spotify 70 procent van zijn omzet over aan de platenlabels. Dat is al minder dan Apple Music bijvoorbeeld, dat 73 procent van zijn omzet uitbetaalt aan de platenlabels. Maar het verschil ligt in de minder diepe zakken van Spotify en het feit dat de dienst in zijn tienjarige bestaan nog nooit winstgevend is geweest.

Nu het schijnt dat Spotify een beursgang overweegt voor de tweede helft van 2017, moet men wel winstgevend worden. De concessie van de kant van platenlabels is daarvoor nodig. Tegelijk probeert Spotify de labels dus tegemoet te komen, die zich al langer ergeren aan de grote mogelijkheden die de gratis variant van Spotify biedt.