Adblock Plus gaat reclames verkopen

Adblock Plus gaat reclames verkopen. Advertentieblokker Eyeo heeft aangekondigd met "acceptabele" advertenties te gaan komen voor de gebruikers die Adblock Plus geïnstalleerd hebben. Eyeo en advertentiebedrijf ComboTag starten gezamenlijk een nieuw platform, waar de advertenties en de ruimte daarvoor op websites verkocht kunnen worden.

Het gaat om een platform met de naam Acceptable Ads Platform. Advertenties die voldoen aan de eisen van Eyeo, op onder meer het gebied van afmetingen, plaatsing en de inhoud daarvan. Het mag binnen de regels van het nieuwe platform bijvoorbeeld niet zo zijn dat een advertentie de gebruikers afleidt van de webpagina die ze bezoeken.

Advertenties die op het platform verkocht worden, zullen automatisch doorgezet worden naar de browsers van gebruikers die de optie ingeschakeld hebben "waardoor ze niet-verstorende advertenties zien, om hun favoriete websites te ondersteunen". Het blijft mogelijk om ook dit soort advertenties te blokkeren. Toch maakt Adblock zich geen zorgen, het stelt dat negentig procent van zijn gebruikers advertenties toestaat in de browser.

Het Acceptable Ads Platform werd overigens al in 2011 gelanceerd door Adblock. In ruil voor een percentage van de omzet uit advertenties, blokkeert het de reclame van bedrijven als Google en Amazon niet. Volgens The Verge gaat 9 procent van de omzet uit advertenties naar Adblock en zijn partnerbedrijf.

Voorlopig verkeert de functionaliteit in een bètafase, waarbij uitgeverijen en adverteerders kunnen kijken of het platform wel naar wens werkt. De bedoeling is om in de loop van de herfst het gehele platform op de whitelist van Adblock Plus te zetten, waarmee de reclames doorgesluist worden.