2min

Tesla krijgt kritiek van een voormalige leverancier, Mobileye heeft aangegeven dat het van mening is dat Tesla veel te veel de grenzen op zoekt met zijn Autopilot-functie. Mobileye was tot halverwege dit jaar Tesla’s leveranciers voor de camera’s en een deel van de algoritmes die worden gebruikt voor deze feature.

Mobileye heeft in juli van dit jaar besloten om te breken met Tesla en niet langer zijn producten te leveren aan de autofabrikant. De reden hierdoor is het dodelijke ongeluk dat heeft plaatsgevonden met een Tesla die gebruikmaakte van Autopilot.

Hoewel Tesla direct maatregelen heeft genomen en de schuld voornamelijk bij de bestuurder ligt, wil Mobileye niet verder met de autofabrikant. Tesla communiceert al sinds de start van de Autopilot-feature dat bestuurders hun handen aan het stuur moeten houden, maar sommige gebruikers zijn eigenwijs en negeren dat. Dat is inmiddels één bestuurder fataal geworden.

Tesla heeft naar aanleiding van dat ongeluk de Autopilot-feature aangepast. Als gebruikers hun handen langer dan een minuut van het stuur halen komen er nu nog meer waarschuwingen en lichtsignalen in de auto, daarnaast gaat de auto langzamer rijden. Als de gebruiker te vaak zijn handen van het stuur haalt schakelt de Autopilot zelfs voor een gedeelte uit en kan deze pas weer worden geactiveerd in de parkeerstand.

Voor Mobileye waren deze maatregelen niet genoeg, zij vinden dat hun camera’s, detectiesystemen en algoritmes niet geschikt zijn voor de Autopilot dienst en willen er niets meer mee te maken hebben. Daarom hebben ze gebroken met Tesla en moet de fabrikant op zoek naar een nieuwe leverancier. Nu de bedrijven geen zaken meer doen ziet Mobileye nu ook ruimte om in het openbaar flinke kritiek te uitten op Tesla.