Facebook krijgt platform voor tweedehands producten

Facebook heeft Marketplace gelanceerd, een plek waar zijn 1,71 miljard maandelijkse gebruikers hun spullen online en binnen hun lokale gemeenschap, kunnen verkopen. Op een bepaalde manier gebeurde dit al en werden er al tweedehands zaken verkocht en geruild op Facebook, maar nu is het formeel gemaakt.

De Marketplace functie wordt, blijkens de aankondiging van Facebook, in de aankomende dagen uitgerold. Er komt zodra de functie gelanceerd wordt, in de Facebook-app een nieuw icoontje te staan. Het Marketplace-icoontje gaat dat van Messenger vervangen. Daarop klikken brengt gebruikers naar een overzichtspagina waarop alle artikelen die mensen in de buurt te koop aanbieden te zien zijn.

Gebruikers kunnen de zoekparameters zelf aanpassen en filteren op locatie en afstand (bijvoorbeeld Rotterdam, 20 kilometer), categorie (electronica, huishouditems etc.) en prijs. Afgezien van die filters worden producten ook geselecteerd op basis van het gedrag van gebruikers op Facebook. Het bedrijf vraagt verder geen aandeel van de omzet uit verkochte producten, maar helpt ook niet met betalen of levering.

Afgezien van het kopen en verkopen van producten, kunnen gebruikers binnen de functie ook contact opnemen met aanbieders. De nieuwe functie, die in eerste instantie mobile-only is, wordt in eerste instantie gelanceerd in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australie en Nieuw-Zeeland.