Samsung stopt volledig met Galaxy Note 7

Samsung heeft besloten wereldwijd te stoppen met de verkoop van de Galaxy Note 7-smartphones. Ook de productie en omruilacties zijn stopgezet, nader onderzoek moet uitwijzen wat de oorzaken van de problemen met de toestellen is. Het toestel zal niet meer terugkomen in de winkel. Samsung raadt klanten die al een Note 7 in hun bezit hebben aan het toestel niet langer te gebruiken en terug te brengen naar de winkel.

Het doek is een maand na de introductie van de Note 7 al gevallen voor het toestel. Samsung stelt de klanttevredenheid en veiligheid van zijn klanten de hoogste prioriteit te geven en daarom heeft het besloten het toestel de nek om te draaien. De omruilacties kostten het bedrijf naar schatting al een miljard dollar en de schade van alle problemen die Samsung nu ondervindt, zal alleen maar groter zijn. In totaal moeten er nu opnieuw 2,5 miljoen toestellen worden teruggehaald en de kopers moeten hun geld terug krijgen.

Het probleem komt mogelijk voort uit de beslissing de Galaxy Note 7 overhaast op de markt te brengen. Daardoor zouden de veiligheidstests die ondermeer kijken naar de accu’s van de smartphones, niet helemaal goed uitgevoerd zijn. Het gevolg daarvan is dat er wereldwijd enkele tientallen toestellen in brand vlogen. Samsung besloot toen de toestellen te vervangen en toen er ook problemen met de vervangende toestellen gemeld werden (zo moest er een vliegtuig geëvacueerd worden), besloot het opnieuw de boel stil te leggen. Nu is besloten om maar helemaal te stoppen met het toestel.

Voor de volledigheid, hieronder de volledige aankondiging van Samsung:

“We werken samen met de relevante toezichthouders om de recent gemelde zaken met de Galaxy Note 7 te onderzoeken. Omdat consumentenveiligheid onze topprioriteit heeft, zal Samsung wereldwijd alle partners verzoeken te stoppen met de verkoop en omruilacties van de Galaxy Note 7, tot het onderzoek afgerond is.

We blijven eraan toegewijd ijverig samen te werken met de toezichthouders om alle noodzakelijke stappen te nemen om de situatie op te lossen. Consumenten met ofwel en originele Galaxy Note 7 of een vervangend Galaxy Note 7 apparaat, zouden het toestel moeten uitschakelen, het apparaat niet meer gebruiken, en gebruik maken van de beschikbare oplossingen.