2min

Voor het achtste kwartaal op rij zijn de verkopen van PC’s gedaald. Het gaat om een daling van 5,7 procent. Wereldwijd werden volgens onderzoeksbureau Gartner 68,9 miljoen PC’s verkocht. Het is de langste achtereenvolgende periode van daling in de verkopen van PC’s. 

PC-verkopers hebben met veel problemen te maken, waaronder teruglopende vraag onder studenten en scholieren en dalende vraag in opkomende markten. “Er zijn twee fundamentele problemen die de marktresultaten van PC’s beïnvloed hebben: de uitbreiding van de levensduur van de PC door een overvloed aan consumentenapparaten en zwakke consumentenvraag in opkomende markten”, zegt Mikako Kitagawa, hoofdanalist van Gartner.

“Volgens ons onderzoek in 2016 heeft de meerderheid van de consumenten in volwassen markten drie verschillende soorten apparaten. Onder deze apparaten heeft de PC niet de meeste prioriteit, dus voelen gebruikers niet meer de behoefte om hem zo vaak te upgraden zoals ze vroeger deden. Sommige consumenten zullen zelfs nooit meer een nieuwe PC nemen.” Wat betreft de opkomende markten denkt Kitagawa dat het probleem zit in ’t feit dat consumenten al in hun computerbehoeften vervuld worden op smartphones of tablets.

Ook merkt Gartner op dat er sprake is van verdere consolidering op de markt. De top zes verkopers hadden 78 procent van de totale verkopen in het derde kwartaal in handen, waarbij de belangrijkste positie voor Lenovo is. Hieronder de complete toplijst:

  1. Lenovo: 14.434.000 verkochte exemplaren (-2,4%)
  2.  HP Inc.: 14.048.000 verkochte exemplaren (+2,3%)
  3.  Dell: 10.111.000 verkochte exemplaren (+2,6%)
  4.  Asus: 5.397.000 verkochte exemplaren (+2,6%)
  5.  Apple: 4.946.000 verkochte exemplaren (+2,4%)
  6.  Acer: 4.613.000 verkochte exemplaren (-14,1%)

Tot slot dient nog opgemerkt te worden dat Gartner het voorlopige resultaten noemt. Maar dat er nu al over gepubliceerd wordt, zegt dat de cijfers redelijk definitief zijn.