2min

De afgelopen tijd heeft Twitter flink ingezet op een mogelijke overname. Daarbij kwamen kandidaten als Google en Disney kijken, maar ook de IT-dienstverlener Salesforce. Laatst genoemde heeft nu echter na lang twijfelen besloten om toch af te zien van een overnamebod. Daarmee lijken alle kandidaten voor een overname van de microblogsite te zijn afgehaakt.

Marc Benioff, de CEO van Salesforce, vertelt tegenover de Financial Times dat het bij nader inzien toch niet logisch is om het sociale medium over te nemen. “In dit geval hebben we besloten de gesprekken stop te zetten. Het paste niet bij ons,” aldus Benioff. Daarmee reageert hij vermoedelijk vooral op bezorgde investeerders. De aandelen van Salesforce zijn namelijk flink in waarde gedaald, toen bekend werd dat het bedrijf Twitter mogelijk over zou nemen.

Salesforce was de enige overgebleven serieuze kandidaat voor een overname, aldus anonieme bronnen van de Financial Times. Desondanks zoekt Twitter nog naar andere mogelijk kandidaten, wellicht door de relatief forse vraagprijs omlaag te brengen. Het bedrijf vraagt naar verluidt bijna 16 miljard dollar om Twitter in te lijven en dat is volgens velen aan de forse kant.

De grote reden waarom Twitter zichzelf op de markt te koop aanbiedt ligt namelijk in de winstgevendheid. Het bedrijf heeft rond de 320 miljoen geregistreerde gebruikers en dat lijkt het maximale aantal te zijn. In een poging nieuwe gebruikers aan te spreken, experimenteert het al langer met nieuwe diensten en mogelijkheden, maar echt slagen willen die pogingen niet. Ook blijkt het moeilijk voor Twitter om de geregistreerde gebruikers te houden.

De vraag is nu wat de logische volgende keuze is voor Twitter. Jack Dorsey, CEO van Twitter, zal zich vermoedelijk moeten richten op nieuwe manieren om weer gebruikers aan te spreken. Daartoe probeert het vooral livestreaming naar het platform te brengen. Zo heeft Twitter voor de Verenigde Staten deals gesloten met football leagues om live sportwedstrijden aan te bieden.