2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Microsoft heeft vandaag de kwartaalcijfers over het eerste fiscale kwartaal van 2017 onthuld. Daaruit blijkt een lichte groei van de omzet, dankzij de toegenomen omzet uit clouddiensten. Daarmee stapt het bedrijf dat decennialang voornamelijk geld verdiende dankzij het Windows-besturingssysteem, steeds meer geld uit andere zaken.

Het bedrijf kon volgens ZDNet in totaal een omzet van 18,81 miljard euro in de boeken schrijven afgelopen kwartaal. Dat is iets meer dan een jaar eerder, toen het nog 18,74 miljard euro aan omzet boekte. De nettowinst is ondanks de gestegen omzet licht gedaald. Microsoft boekte afgelopen kwartaal 4,31 miljard dollar winst. Dat was een jaar geleden nog 4,51 miljard dollar.

Microsoft zag vooral groei op het gebied van zijn diensten. Zo groeide het aantal maandelijks actieve gebruikers in Office 365 Commercial van 70 miljoen naar 85 miljoen. Het aantal maandelijks actieve gebruikers in de Consumer-versie groeide naar 24 miljoen, tegenover 15,2 miljoen afgelopen kwartaal.

Waar de omzet uit online diensten flink groeide, zakte de omzet uit Windows Mobile nog meer terug. De mobiele zaken daalden 72 procent, vermoedelijk door de aanhoudende stevige concurrentie van Android en iOS en het feit dat gebruikers en fabrikanten Windows Mobile nog altijd niet echt omarmd hebben. Er zijn slechts een handje vol Windows-smartphones op de markt gebracht dit jaar, de afgelopen jaren waren dit er vaak tien tot twintig.

Microsoft kon verlies dat compenseren door een forse groei in de Surface-omzet. Op dat gebied haalde het bedrijf onder CEO Satya Nadella 851,46 miljoen euro op. Dat is een fikse groei van 38 procent ten opzichte van een jaar eerder, toen de tablets nog 617,90 miljoen euro opbrachten.

Tot slot is er nog de omzet uit de Xbox, de console van Microsoft. Daaruit haalde men 1,74 miljard euro aan omzet, vijf procent minder dan een jaar eerder. Die daling valt vooral mee door omzet uit Xbox-software en diensten.

Deze omzetcijfers zullen de toekomstplannen van Microsoft alleen maar versterken. Het bedrijf zet met de aankoop van LinkedIn vooral in op bedrijfsdiensten en zal dat waarschijnlijk blijven doen. Een ander onderdeel van die strategie is de lancering van Skype Teams, waarmee het de concurrentie met Slack aangaat.