1 min

Wederom zijn de verkopen van smartwatches wereldwijd afgenomen. Afgelopen kwartaal daalde het aantal smartwatches dat over de toonbank ging met meer dan vijftig procent. Apple bleef in die krimpende markt veruit de grootste partij met iets meer dan veertig procent van de verkopen.

Afgelopen kwartaal werden er volgens marktonderzoeker IDC wereldwijd 2,7 miljoen smartwatches verkocht. Dat is 51,6 procent minder dan een kwartaal eerder, toen er nog 5,6 miljoen smartwatches verkocht werden.

“De scherpe afname in verkopen van smartwatches past bij de aanpassingen van platformen en verkopers,” stelt onderzoeksmanager Ramon Llamas. “Apple onthulde een nieuwe look en gevoel van watchOS dat pas bij de tweede generatie van het horloge eind september gelanceerd werd. Google’s beslissing om Android Wear 2.0 langer vast te houden had gevolgen voor zijn partners en de vraag of ze hun apparaten voor of na de vakantie zouden lanceren. Samsungs Gear S3, tijdens de IFA in september aangekondigd, moet nog uitgebracht worden. Gezamenlijk vertrouwen de verkopers op oudere apparaten om te voldoen aan de vraag van de consument.”

  1. Apple: 1,1 miljoen exemplaren verkocht (41,3% marktaandeel; verkopen -71,6 procent)
  2. Garmin: 0,6 miljoen exemplaren verkocht (20,5% marktaandeel; verkopen +324,2 procent)
  3. Samsung: 0,4 miljoen exemplaren verkocht (14,4% marktaandeel; verkopen +9,0 procent)
  4. Lenovo: 0,1 miljoen exemplaren verkocht (3,4% marktaandeel; verkopen -73,3 procent)
  5. Pebble: 0,1 miljoen exemplaren verkocht (3,2% marktaandeel; verkopen -54,1 procent)

Rest: 0,5 miljoen exemplaren verkocht (17,2 procent marktaandeel; verkopen -27,2 procent)
Totaal: 2,7 miljoen exemplaren verkocht (-51,6 procent)