2min

In 2017 zal mobiel gebruik goed zijn voor 75 procent van het wereldwijde internetverkeer. Dat meldt mediabedrijf Zenith in een jaarlijks rapport over de toekomst van de advertentiemarkt. Het bedrijf gaat er vanuit dat de groei daarna iets afzwakt, maar dat het aandeel blijft groeien.

Zenith stelt dit in zijn jaarlijkse Mobile Advertising Forecasts, die net gepubliceerd zijn. Daarbij is gekeken naar mobiele advertenties en mobiele technologie in de zestig belangrijkste landen voor adverteerders. In het rapport voorspelt men dat de tijd die consumenten doorbrengen op mobiel internet alleen maar blijft groeien.

Dit jaar komt het aandeel van mobiel in het wereldwijde internetgebruik nog uit op 68 procent, tegenover de 71 procent die oorspronkelijk voorspeld werd. In 2012, toen Zenith begon met de voorspellingen, was het mobiele internetgebruik nog goed voor 40 procent en de verwachting is dat in 2018 het mobiele gebruik uitkomt op 79 procent.

Mobiele advertenties zullen volgens Zenith de komende jaren aan aandeel winnen. Dit jaar is het aandeel daarvan nog 44 procent, maar volgend jaar al komt meer dan de helft (52%) van alle advertenties op het internet op een mobiel apparaat. In 2018 gaat men uit van 60 procent en uitgaven van 134 miljard dollar. Dat is meer dan er wereldwijd wordt uitgegeven aan advertenties in kranten, tijdschriften, bioscopen en buitenreclames.

Volgens Zenith zijn de landen waar mobiel internetgebruik het hoogst ligt, verspreid over West-Europa, Azië en Noord-Amerika. In Spanje ligt dat het hoogst, met 85 procent mobiel internetgebruik in 2016. Hong Kong staat op de tweede plek (79 procent), gevolgd door China (76 procent) en de Verenigde Staten (74 procent).